top of page
  • Skribentens bildJobhunter

Fredagsspaningen

Den okända fördelen med mötesfria dagar: Sparade år av möten


I början av året tog e-handelsföretaget Shopify ett djärvt steg - de införde mötesfria onsdagar och raderade alla tidigare schemalagda återkommande möten som involverade tre eller fler personer. De kallade denna process för "kaos-apa", och det var en del av deras försök att skapa ett mer effektivt arbetsklimat.


Efter att ha meddelat denna förändring till sina anställda, började Shopify återinföra mötesfria onsdagar, och stora möten med fler än 50 personer var tänkta att begränsas till ett tidsfönster på torsdagar.


Resultaten? Förbluffande.


Direkt efter införandet av denna nya policy försvann 12 000 kalenderhändelser, vilket motsvarade 36 år av möten om de hade genomförts. Ja, du läste rätt - 36 år av möten sparade på bara ett år.


Men det slutar inte där. Produktiviteten hos Shopify har ökat, och de är på god väg att spara företaget 322 000 timmar under ett år. Detta har lett till att de kan leverera cirka 25 procent fler projekt.


Susanne Holmsäter, Nordenchef på Shopify, sammanfattar det på följande sätt: ”Förändringen gav både mig och mina kollegor mer tid att få jobbet gjort. Att få jobba utan avbrott är en värdefull resurs.


Vi vill att våra medarbetare ska känna att de har möjlighet att göra vad de behöver för att kunna fokusera på det som är vårt kärnuppdrag.”


Denna förändring handlar inte bara om att spara tid - det handlar också om att värdesätta tiden. "Vi uppmuntrar våra kollegor att vara medvetna om sina sammankomster och att värdesätta den tid de har tillsammans."


Så, kanske är det dags att vi alla överväger att introducera mötesfria dagar i våra egna arbetsmiljöer? Att ifrågasätta status quo och utmana traditionella arbetsmetoder kan inte bara spara tid, utan också öka produktiviteten och tillfredsställelsen i arbetet.


Shopify har visat oss vägen - kanske är det dags att vi följer efter.




2 visningar0 kommentarer

Comentários


bottom of page